Cyberbezpieczeństwo

Szpital Średzki Serca Jezusowego Sp. z o.o. w Środzie Wielkopolskiej zgodnie z decyzją Ministra Zdrowia został ustanowiony operatorem usług kluczowych, o którym mowa w art. 5 ustawy z dnia 5 lipca 2018 roku o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. z 2022r., poz. 1863). Usługi kluczowe świadczone przez Szpital Średzki Serca Jezusowego Sp. z o.o. w Środzie Wielkopolskiej to udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz obrót i dystrybucja produktów leczniczych.

Operator usługi kluczowej, to podmiot który spełnia poniższe warunki:

  1. podmiot świadczy usługę kluczową,
  2. świadczenie tej usługi zależy od systemów informacyjnych,
  3. incydent bezpieczeństwa w zakresie systemów IT miałby istotny skutek zakłócający dla świadczenia usługi kluczowej przez tego operatora.

Szpital Średzki Serca Jezusowego Sp. z o.o. w Środzie Wielkopolskiej jako operator usługi kluczowej podejmuje odpowiednie i proporcjonalne środki techniczne i organizacyjne w celu zarządzania ryzykami, na jakie narażone są wykorzystywane przez niego sieci i systemy informatyczne oraz odpowiednie środki zapobiegające i minimalizujące wpływ incydentów dotyczących bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych wykorzystywanych w celu świadczenia takich usług kluczowych, z myślą o zapewnieniu ciągłości tych usług.

Cyberbezpieczeństwo zgodnie z obowiązującymi przepisami to „odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy” (art. 2 pkt 4) Ustawy z dnia 5 lipca 2018r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. z 2022r., poz. 1863).

Do najpopularniejszych zagrożeń w cyberprzestrzeni należy zaliczyć:

  • Ataki z użyciem szkodliwego oprogramowania,
  • Kradzieże tożsamości,
  • Ataki mające na celu wyłudzenie lub zniszczenie danych,
  • Blokada dostępu do usług,
  • Niechciana poczta (SPAM),
  • Socjotechnika,
  • Phishing.

W celu ochrony przed zagrożeniami należy stosować zabezpieczenia:

  • Używać aktualne oprogramowanie antywirusowe – stosowanie ochrony w czasie rzeczywistym, włączanie aktualizacji automatycznych,
  • Skanowanie oprogramowaniem antywirusowym wszystkich urządzeń podłączanych do komputera – pendrive’y, płyty, karty pamięci,
  • Aktualizowanie systemów operacyjnych i używanego oprogramowania,
  • Nie otwierać plików nieznanego pochodzenia,
  • Wszystkie pobrane pliki skanować programem antywirusowym,
  • Nie korzystać ze stron banków, poczty elektronicznej, które nie mają ważnego certyfikatu bezpieczeństwa,
  • Cyklicznie skanować komputer oprogramowaniem antywirusowym i sprawdzać procesy sieciowe,
  • Nie odwiedzać stron oferujących darmowe filmy, muzykę albo łatwe pieniądze – najczęściej na takich stronach znajduje się złośliwe oprogramowanie,
  • Nie podawać swoich danych osobowych na stronach internetowych, co do których nie ma pewności, że nie są one widoczne dla osób trzecich,
  • Zawsze weryfikować adres nadawcy wiadomości e-mail,
  • Zawsze zabezpieczać hasłem lub szyfrować wiadomości e-mail zawierające poufne dane – hasło należy przekazywać innym sposobem komunikacji,
  • Cyklicznie wykonywać kopie zapasowe ważnych danych,
  • Zawsze mieć włączoną zaporę sieciową “firewall”,
  • Zwracać uwagę na komunikaty wyświetlane na ekranie komputera.

W Szpitalu Średzkim Serca Jezusowego Sp. z o.o. w Środzie Wielkopolskiej, w celu ochrony przed zagrożeniami wdrożono Politykę Bezpieczeństwa Przetwarzania i Ochrony Danych Osobowych.

Szpital Średzki Serca Jezusowego Sp. z o.o. w Środzie Wielkopolskiej stosuje wewnętrzne procedury i instrukcje w zakresie bezpieczeństwa informacji. Każdy, kto ma dostęp do informacji zobowiązany jest zgodnie z posiadanymi uprawnieniami do zapoznania się z Polityką Bezpieczeństwa Przetwarzania i Ochrony Danych Osobowych oraz do złożenia stosownego oświadczenia, potwierdzającego znajomość jej treści oraz przestrzegania jej zapisów.

Szpital Średzki Serca Jezusowego Sp. z o.o. w Środzie Wielkopolskiej szacuje ryzyko dla swoich usług kluczowych, zbiera informacje o zagrożeniach i podatnościach, stosuje środki zapobiegające i ograniczające wpływ incydentów na bezpieczeństwo systemu informacyjnego oraz zgłasza tzw. incydenty poważne do CSIRT GOV, korzystając w tym zakresie ze wsparcia podmiotu zewnętrznego świadczącego usługi w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Podstawę do identyfikacji ryzyka stanowią procesy i aktywa Szpitala, których realizacja ma bezpośredni wpływ na świadczenie usługi kluczowej w rozumieniu ustawy z dnia 5 lipca 2018r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.

Reakcja na niepożądane zdarzenia (incydenty) lub podatności:

  1. Każdy pacjent, osoba odwiedzająca chorych, pracownik, współpracownik Szpitala w przypadku zauważenia: Każdy użytkownik (pracownik lub osoba z firmy zewnętrznej współpracującej ze Szpitalem) ma obowiązek zgłaszania zauważonych przez siebie incydentów oraz odnotowania wszystkich szczegółów związanych z incydentem.
    • próby przełamania zabezpieczeń, próby nieautoryzowanego wejścia na chroniony obszar;
    • powzięcia wątpliwości co do stanu technicznego urządzeń informatycznych, na których przetwarzane są dane osobowe;
    • innych budzących wątpliwości w zakresie przestrzegania bezpieczeństwa informacji, a mogących wpłynąć na świadczenie usług, proszony jest o zgłoszenia niezwłocznie zaobserwowanej sytuacji na adres e-mail:
      cyberbezpieczenstwo@szpitalsredzki.pl
  2. Każdy użytkownik (pracownik lub osoba z firmy zewnętrznej współpracującej ze Szpitalem) ma obowiązek zgłaszania zauważonych przez siebie incydentów oraz odnotowania wszystkich szczegółów związanych z incydentem.

Szpital Średzki Serca Jezusowego Sp. z o.o. w Środzie Wielkopolskiej zabrania użytkownikowi zgłaszającemu problem lub naruszenie bezpieczeństwa wykonywania jakichkolwiek działań “na własną rękę” rozwiązujących problem, za wyjątkiem działań niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa osobom i mieniu. Użytkownik w miarę możliwości powinien zabezpieczyć materiał dowodowy.

Pacjent, współpracownik Szpitala, który w procesie komunikacji elektronicznej nie będzie w stanie udowodnić swojej tożsamości nie będzie obsłużony. W takich przypadkach wskazany będzie kontakt osobisty lub inny właściwy dla przedmiotu kontaktu, kanał komunikacyjny.

Font Resize
Kontrast